-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14513 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا در اذان اشهد ان عليا ولي اللّه مي گوييد و به ولايت علي عليه السلام گواهي مي دهيد ؟
شـايـسـته است در پاسخ اين سئوال , نكات ذيل در نظر گرفته شوند :1 - فقهاي شيعه همگي در كـتـابـهـاي فـقـهـي خـود ; اعـم از استدلالي و غيره , تصريح مي كنند كه شهادت بر ولايت علي عليه السلام جزء اذان و يا اقامه نيست و هيچ كس حق ندارد آن را به عنوان جزء آن دو بر زبان جاري كند . 2 - علي عليه السلام , از ديدگاه قرآن , يكي از اولياي خدا قلمداد گرديده است ودر همان آيه , به ولايـت وي بـر مومنان تصريح مي نمايد , آنجا كه مي فرمايد : انما وليكم اللّه و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه وهم راكعون . (1)- تـنـهـا سـرپـرسـت شـما خدا و رسول او و كساني هستند كه ايمان آورده اند و نماز را به پاي مي دارند و در حال ركوع , زكات مي پردازند . روايـات صـحـاح و مـسـانـيـد اهل سنت نيز بر اين امر تصريح نموده اند كه آيه شريفه درحق علي عليه السلام آنگاه كه در حال ركوع , انگشتر خود را به فقير بخشيد فرودآمده است . (2) هنگامي كه اين آيه درباره علي عليه السلام نازل گشت , حسان بن ثابت اين واقعه را چنين به نـظم درآورد :فانت الذي اعطيت اذا انت راكع فدتك نفوس القوم يا خير راكع فانزل فيك اللّه خير ولايـه و بينها في محكمات الشرايع - تو آن كسي هستي كه در حال ركوع , بخشش نمودي , جانها فداي تو باد اي برترين ركوع كنندگان . - پس خدا بهترين ولايت را درباره تو فرو فرستاد و آن را در احكام خلل ناپذيرشريعتها بيان فرمود . 3 - پـيـامـبر گرامي فرمود : انما الاعمال بالنيات ميزان و حقيقت واقعيت هرعملي , به نيت انسان بستگي دارد . بنابراين هرگاه ولايت علي عليه السلام يكي از اصولي كه قرآن بدان تصريح فرموده است باشد , و از سـوي ديـگـر جمله ياد شده به قصد جزئيت گفته نشود و جزيي از اذان محسوب نگردد , چه مانعي دارد كه اين حقيقت نيز , در كنار شهادت بررسالت پيامبر گرامي بازگو گردد ؟در اينجا مطلبي لازم به گفتن است و آن اين كه : اگر افزودن جمله اي بر اذان ,امري است غير مستحسن و بـديـن جهت بر شيعه خرده گرفته مي شود , اين دو موردي كه درزير مي آوريم , چگونه توجيه مي گردد :1 - تاريخ صحيح گواهي مي دهد كه فصل حي علي خير العمل جزء اذان بوده است (3)در حـالـي كه در دوران خلافت خليفه دوم به تصور اين كه مردم با شنيدن آن گمان مي برند كه نماز بهترين عملها است و ديگر به سراغ جهاد نمي روند , آن را حذف كردو به همين حالت باقي ماند . (4)2 - جـمله الصلوه خير من النوم , در زمان رسول اكرم صلي اللّه عليه و آله جزءاذان نبوده و بـعـدها بر فصول آن اضافه گرديده است (5) و لذا شافعي , در كتاب الام مي گويد : اكره في الاذان الصلوه خير من النوم لان ابا محذوره لم يذكره . (6)- يـعـني براي من خوشايند نيست كه در اذان بگويم : الصلوه خير من النوم ; زيراابا محذوره ( يكي از راويان و محدثان ) , آن را ( حديث خود ) نياورده است .

شيعه پاسخ مي دهد
حسيني نصب - سيد رضا 1 - مائده : 55 . 2 - مدارك نزول اين آيه در مورد مذكور , بيش از آنست كه در اينجا گردآوري شود . لكن از ميان اين مدارك انبوه , به برخي از آنها اشاره مي نماييم :1 - تفسير طبري , ج 6 , ص 186 . 2 - احكام القرآن ( تفسير جصاص ) , ج 2 ,

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.